Beursgoeroe Brouwers heeft beste tips van Nederland

Tijdens het grootste online beleggersdebat van Nederland heeft André Brouwers van Het Beleggingsinstituut met 61% van de stemmen de concurrentie ver achter zich gelaten. De bekende goudgoeroe Willem Middelkoop werd tweede met 20% van de stemmen.

Het debat, georganiseerd door online broker Lynx, werd donderdagavond live uitgezonden vanaf Beursplein 5, en werd gevolgd door meer dan 3.000 beleggers. Zij kozen voor de tweede keer op rij André Brouwers als beste Beurs debater van Nederland.

Beleggers beloonden met name de overall presentatie en de beleggingstips van André Brouwers. In 2013 leverden de tips van Brouwers 28% rendement op.

Verkoop alle aandelen en ….

De eerste tip van Brouwers was meteen een interessante. Hij stelt voor om alle aandelen van de AEX te verkopen. Het geld dat dit oplevert gebruikt de belegger om een lange termijn call optie te kopen. Dit is veel goedkoper en je bereikt hetzelfde. Wanneer de koersen stijgen verdien je geld, wanneer ze dalen verlies je echter veel minder en het verlies is bovendien zeer beperkt. De premies van opties bevinden zich op een historisch dieptepunt en dat biedt een enorme kans, zo is de mening van de winnende Beursgoeroe.

Volatiliteit geeft unieke kans

Door het wegebben van de crisisangst is de beweeglijkheid op de financiële markten afgenomen. Brouwers denkt dat dit slechts tijdelijk is en dat we een beetje ingedut zijn. Het sentiment kan heel snel omslaan en dan is de optiebelegger spekkoper. De impact van een stijging van volatiliteit (beweeglijkheid) is enorm. Hij vergelijkt het met een premie voor een brandverzekering. Normaal is die niet zo duur, maar wanneer de keuken in brand staat en er moet dan nog een verzekering worden afgesloten gaat de premie fors omhoog. Beleggers zouden daar veel meer naar moeten kijken, omdat ze nu een unieke kans hebben om te profiteren van de tijdelijke rust. Als de vlam in de pan slaat is het te laat.

Brandverzekering nu kopen

Het kopen van een brandverzekering in de vorm van een put optie is een tweede tip die Brouwers gisteren gaf. Veel analisten zijn positief en denken dat het alleen nog maar verder stijgt. Maar we vergeten om kritisch te kijken naar deze voorspellingen. Voorspellen blijft lastig en de optimistische visie kan ook fout blijken te zijn. We gaan graag uit van ons gelijk, maar het is slimmer om uit te gaan van je ongelijk en dan is het beter om verzekerd te zijn.

ING en psychologie

Een andere tip ging over het aandeel ING. Hij verwacht dat de koers nog iets kan oplopen maar stelt ook hier voor om de verzekering eronder te leggen. Het aandeel heeft de potentie om te stijgen tot €11.50 in de komende maanden. Het wordt dan waarschijnlijk even tijd om winst te nemen. Beleggers blijven vaak te lang wachten en hopen dan dat het nog meer wordt. Uiteraard is dit heel menselijk maar het is juist het psychologie component die succesvol beleggen lastig maakt. Zelfkennis en zelfbeheersing zijn de succesfactoren en het hebben van de juiste mindset is doorslaggevend, zo verkondigde Brouwers.

Patroon met 65 % kans

Weten wanneer je moet verkopen is minstens zo belangrijk als de vraag stellen wat moet ik kopen. De laatste tip ging juist over dit onderwerp. Brouwers presenteerde  een koerspatroon waarbij hij liet zien dat de psychologie van de beleggers te zien is in het koersverloop. Wanneer het gepresenteerde patroon zich voordoet is de kans op een daling ongeveer 65%. Beleggers kunnen deze informatie gebruiken net als een weerbericht. Als de kans op neerslag groot is kun je maar beter een paraplu meenemen en die paraplu kun je nu ook nog eens goedkoop kopen.

Inhoudsopgave

Stop met sparen start 
met beleggen

Gratis Beginners Cursus
t.w.v. € 99,-
Beginnen met beleggen

Bekijk ook onze andere blogs!

Beginnen met beleggen

Gratis cursus beginnen
met beleggen

Tijdens de 6-daagse gratis cursus nemen we je mee in de wereld van beleggen en beantwoorden we al deze vragen. Meld je gratis aan!

Cookies

Het Beleggingsinstituut gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Google om socialmedia-integratie op onze websites mogelijk te maken. Meer informatie is beschikbaar in onze privacy- en cookieverklaring.

Cookie melding website