Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google-moeder Alphabet vormen samen de FAANG aandelengroep. Lang leek het alsof niemand het succes van de vijf populairste technologische aandelen in de weg kon staan. Eind 2018 kwam daar verandering in een ook voor het nieuwe jaar lijken de kaarten anders geschud.
Facebook verloor zo’n 25% van de aandelenkoers en dat maakte dit jaar het slechtste jaar sinds de beursnotering in 2012 door. Het bedrijf had te kampen met allerlei privacy schendingen rondom data-analysebedrijf Crambridge Analytica en verloor daarmee het vertrouwen van de beleggers. Verwacht wordt, door het Amerikaanse bedrijf CNBC, dat Facebook zich moet verantwoorden tegenover de Federal Trade Commission (FTC) en dat ook de waarde van het aandeel onzeker blijft.
Amazon
Amazon behaalde in 2018 een koersstijging van meer 28% en is daarmee een van de succesvolste bedrijven binnen de FAANG-groep. De mediagigant verlegde de grenzen naar nieuwe disciplines als e-health en opende fysieke winkels om ook een plek te veroveren binnen de detailhandelsindustrie.
In het vierde kwartaal nam het succes van het bedrijf af met een gekelderde koers van meer dan 20%. En ook de voorspellingen voor 2019 zijn twijfelachtig. Onder andere de Amerikaanse overheid roept op tot meer regulering van zowel Facebook, Amazon en Google-moeder Alphabet en wil een onderzoek starten naar het privacyschending van de mediabedrijven.
Apple
Apple sloot het jaar af met een gezakte koers van bijna 7% en daarmee was 2018 het slechtste beursjaar sinds 2008. Een belangrijke reden van voor de koersdaling is een verzadiging van de smartphonemarkt. De slechtste dag voor het Apple aandeel was na de publicatie van de cijfers van het vierde kwartaal waarin Apple bekendmaakte geen individuele verkoop en omzetcijfers meer te publiceren. Voor 2019 wordt verwacht dat de onzekere toekomst van de markt aanhoudt.
Netflix
Netflix was de grote winnaar onder de FAANG-groep. Hun marktaandeel steeg met bijna 40%. Dat deden ze door zich te focussen op eigen producties en daarmee Hulu, Amazon en HBO uit te dagen. Echter kunnen de hoge productiekosten van het bedrijf er wel voor zorgen dat het aandeel in 2019 minder stevig staat.
Alphabet
Alphabet maakte dit jaar weinig tot geen veranderingen door. Een verandering van -2,76% om precies te zijn. Ook worstelde Google met problemen op het gebied van privacy en content, al was dat minder serieus dat Facebook. Daarnaast waren er problemen met medewerkers en discriminatie en moesten ze een boete betalen van circa 4,3 miljard euro van de Europese Commissie.
Het verlies van de andere FAANG-groepleden kan erop wijzen dat Google er beter voorstaat in 2019. Daarnaast boekte het bedrijf een ruime winst op het gebied van advertentie inkomsten. Dus de mogelijkheid bestaat dat de statistieken er dit jaar beter uit gaan zien.