Zoetzuur verdiend geld

Zoetzuur verdiend geld. Meelijwekkende verhalen van jongeren over deze toenemende ‘druk’ om alle rekeningen te kunnen voldoen. De kranten staan er vol mee en in ieder journaal komt het wel voorbij; de stijgende huizen-, gas-, energie- en consumentenprijzen.

Want naast de vaste lasten moet er natuurlijk volop financiële ruimte zijn om festivals te bezoeken, bij hippe horeca langs te gaan en kleding volgens de laatste trends te dragen. Tja, zie dan nog maar eens aan een koophuis te komen. En dat moet wel in onze hoofdstad, uiteraard.

De bomen tot in de hemel

Veel jongeren zijn in een tijd opgegroeid dat de bomen tot in de hemel reikten, ouders hadden een huis gekocht in de juiste tijd met een dito hypotheekrente. De economie zat flink in de lift en de lonen stegen door een goede arbeidsmarkt.

Ouders waren daarom in de gelegenheid hun kroost alles te geven wat hun hartje begeerde. Een beetje talent voor sport? Hup, vier keer per week trainen inclusief de beste kleding en materialen. Een zes voor wiskunde? Bijles is de oplossing. Het leven kon niet fijner als kind, totdat … je op eigen benen moet staan.

Appeltje voor de dorst

Hierdoor zien we steeds vaker dat jongeren niet tegen een zuchtje tegenwind kunnen. Niet alleen mentaal maar vooral ook financieel. Het appeltje voor de dorst is meteen opgegeten en die oude sok op zolder nooit gevuld.

Dit doet niks af aan de werklust en inventiviteit van deze generatie, de ene inspirerende start-up na de andere ontstaat. Maar het punt is, al deze zuurverdiende centjes verdwijnen ook meteen weer van de hippe Knab of Bunq rekening.

Financiële buffer jongeren
Zorg voor een financiële buffer.

Een bewuste gezonde financiële situatie

Dat jongeren niet meer gewend zijn om een financiële buffer op te bouwen is ook niet vreemd. Na jarenlange spaarrentes van rond de 0,0% werd de spaarlust ook niet echt aangewakkerd.

Toch blijkt uit de recente mondiale ontwikkeling wel weer dat wat extra geld achter de hand hebben zo gek nog niet is. Daarom wordt het tijd om onze young professionals weer bewust te maken van een gezonde financiële situatie.

Zoetzuur verdiend geld

Het stellen van prioriteiten enerzijds is daar een groot onderdeel van; Moet de lokale horeca écht ieder weekend gesupport worden? Ben je werkelijk onmisbaar op ieder festival? Het bewust maken van de alternatieven voor je geld is stap één om jongeren hiervoor enthousiast te maken.

Op korte termijn zien we de rentes op de spaarrekeningen nog niet stijgen, dus zal er naar een alternatief gezocht moeten worden. Investeren in is al decennia een perfect alternatief gebleken voor sparen.

Neem zelf de touwtjes in handen

Uiteraard valt of staat het succes daarvan met een goede voorlichting en het creëren van kennis. Maar door jongeren aan te geven wat de langetermijnwinst kan zijn van consistent geld opzij zetten, geef je ze wel een richting mee voor het opbouwen van een vermogen. Zo krijgen die bij elkaar gesprokkelde euro’s toch opeens een zoetere smaak. Dit zou volgens mij een belangrijke taak voor het ministerie van onderwijs en scholen moeten zijn. Zorg dat de financieel geletterdheid omhoog gaat.

Het is een mindset bij generaties die gecreëerd moet worden. De mindset dat je zelf de touwtjes in handen kunt nemen en flexibel moet inspringen op een veranderende wereld. Blijven klagen is niet de oplossing. Het zoeken van alternatieven en bewust met de toekomst bezig zijn, daar ligt het goud. En als je het goed dit, is dat niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk.

Weten waarom beleggen een goede manier van vermogen opbouwen is? Luister nu naar onze podcast!

Inhoudsopgave

Stop met sparen start 
met beleggen

Gratis Beginners Cursus
t.w.v. € 99,-
Beginnen met beleggen

Bekijk ook onze andere blogs!

Beginnen met beleggen

Gratis cursus beginnen
met beleggen

Tijdens de 6-daagse gratis cursus nemen we je mee in de wereld van beleggen en beantwoorden we al deze vragen. Meld je gratis aan!

Cookies

Het Beleggingsinstituut gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Google om socialmedia-integratie op onze websites mogelijk te maken. Meer informatie is beschikbaar in onze privacy- en cookieverklaring.

Cookie melding website