Wat is spread?

In de financiële wereld wordt er met de spread een prijsverschil bedoeld tussen twee verschillende prijzen. In de meeste gevallen wordt met spread het verschil tussen de bied- en laatprijs van een bepaalde grondstof of aandeel bedoeld. De biedprijs is het hoogste bedrag dat er in een bepaalde markt bereid is om betaald te worden. De laatprijs is het hoogste bedrag waarvoor iemand bereid is de onderliggende waarde van een bepaalde markt te verkopen.

 

Hoe ontstaat spread?

De spread ontstaat doordat een markt werkt door vraag en aanbod. De koper van bijvoorbeeld een aandeel wil het liefst zo min mogelijk betalen. De verkoper wil juist zo veel mogelijk ontvangen voor de aandelen.

Voorbeeld: de koers van een aandeel staat precies op 30 euro. De koper van dit aandeel wil dit aandeel kopen voor 29,90 euro. De biedprijs staat dus op 29,90 euro. De verkoper van dit aandeel wil juist iets meer ontvangen dan 30 euro, hij stelt een laatprijs van 30,10 euro. Het verschil tussen de bied- en laatprijs is de spread, die is in dit geval 0,20 cent.

Als er in een bepaalde markt weinig mensen aanwezig zijn die een aandeel willen verkopen, zal de laatprijs stijgen. In een markt waar veel mensen een aandeel willen verkopen, zal de laatprijs dalen. In een markt waar weinig in wordt gehandeld zal de spread in de meeste gevallen hoger zijn, dan bij een markt met een grote liquiditeit.

De spread is niet een vast gegeven. De spread verandert telkens en is afhankelijk van de hoeveelheid kopers en verkopers die er op dat moment op de markt aanwezig zijn.

spread

Rekening houden met spread

Voor een belegger die aandelen aanschaft en ze voor een langere periode wil behouden in zijn of haar portefeuille, is de spread niet belangrijk. Voor handelaren die veel transacties doen is de spread van groot belang omdat hier een groot gedeelte van de winst verloren gaat.

De prijs die moet worden betaald bij een broker om een bepaalde waarde aan te schaffen ligt altijd net iets hoger dan de daadwerkelijke koers. Als er met een spread van 5 euro een aandeel wordt aangeschaft, moet de koers met 5 euro stijgen om break-even te spelen. Doordat het verschil tussen de bied- en laatprijs 5 euro is, kan er voor 2,50  boven de koerswaarde worden gekocht, en voor 2,50 onder de koerswaarde worden verkocht.

Voorbeeld: de waarde van een aandeel bedraagt 30 euro, waarvan de spread 2 euro is. De biedprijs van het aandeel is 29 euro. De laatprijs van het aandeel is 31 euro. Dit betekent dat het aandeel voor 31 euro kan worden aangeschaft. Indien de handelaar direct na aankoop, het aandeel zal verkopen, ontvangt de handelaar 29 euro. Om break-even te kunnen spelen, zal de koers van het aandeel met 2 euro moeten stijgen. De biedprijs zal hierdoor stijgen tot 31 euro.

Het grote nadeel van spread is dat bij de handel op de beurs de stop loss of take-profit niet geactiveerd worden door de spread. Dit kan voor een handelaar zeer frustrerend zijn.

Als er een short positie wordt ingenomen op het valutapaar GBP/USD, bij een koers van 135000, met een spread van 4, dan koopt de handelaar op 135002. Als de take-profit wordt ingesteld op 13400, moet de koers 13398 bereiken om de take-profit te activeren. Op de koers worden namelijk alleen de laatprijzen getoond. Op het moment dat de koers op 13400 staat, bedraagt de verkoopprijs 13402.

spread

Om dit te voorkomen moet er niet met een te kleine stop loss of met te kleine take-profits worden gewerkt. Vooral op de lage tijdframes veroorzaakt de spread dit soort problemen. Dit komt omdat een take-profit bijvoorbeeld op 20 pips afstand van de huidige koerswaarde kan worden geplaatst. Bij 20 pips is een afwijking van 2 pips al een flinke afwijking, waardoor bepaalde take-profits of stop losses niet worden geactiveerd. Om dit te voorkomen moeten er ruimere targets worden geplaatst of moet er gewerkt worden met minimale spreads.

Verlies geen geld op de beurs en bereid jezelf goed voor op het succesvol handelen op de beurs.

Inhoudsopgave

Stop met sparen start 
met beleggen

Gratis Beginners Cursus
t.w.v. € 99,-
Beginnen met beleggen

Bekijk ook onze andere blogs!

Beginnen met beleggen

Gratis cursus beginnen
met beleggen

Tijdens de 6-daagse gratis cursus nemen we je mee in de wereld van beleggen en beantwoorden we al deze vragen. Meld je gratis aan!

Cookies

Het Beleggingsinstituut gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Google om socialmedia-integratie op onze websites mogelijk te maken. Meer informatie is beschikbaar in onze privacy- en cookieverklaring.

Cookie melding website