Wat is rendement, oftewel return on investment (ROI)?

Wat is de betekenis van rendement? Oftwel Return on Investment (ROI). Dit is een prestatiemaatstaf die wordt gebruikt om de efficiëntie van een investering te evalueren of om de efficiëntie van een aantal verschillende investeringen te vergelijken. ROI probeert direct het bedrag van het rendement op een bepaalde investering te meten in verhouding tot de kosten van de investering. Om het rendement te berekenen, wordt de winst (of rendement) van een investering gedeeld door de kosten van de investering. Het resultaat wordt uitgedrukt in een percentage of een verhouding.

De Return on Investment-formule is als volgt:

ROI = (de huidige waarde van de investering – de kosten van de investering) / de kosten van de investering

‘De huidige waarde van de investering’ verwijst naar de opbrengst die wordt verkregen uit de verkoop van de investering. Omdat de ROI wordt gemeten als een percentage, kan deze gemakkelijk worden vergeleken met het rendement van andere investeringen, waardoor een verscheidenheid aan soorten investeringen kan worden afgezet tegen elkaar.

Wat betekent rendement

Inzicht in Return on Investment (ROI)

ROI is een populaire statistiek vanwege zijn veelzijdigheid en eenvoud. In wezen kan ROI worden gebruikt als een eenvoudige graadmeter voor de winstgevendheid van een investering. Dit kan de ROI zijn op een aandeleninvestering, de ROI die een bedrijf verwacht bij het uitbreiden van een fabriek, of de ROI die wordt gegenereerd bij een vastgoedgoedtransactie. De berekening zelf is niet al te ingewikkeld en is relatief eenvoudig te interpreteren vanwege het brede scala aan toepassingen. Als de ROI van een investering netto positief is, is het waarschijnlijk de moeite waard. Maar als er andere kansen met hogere ROI’s beschikbaar zijn, kunnen deze signalen beleggers helpen de beste opties te elimineren of te selecteren. Evenzo moeten beleggers negatieve ROI’s vermijden, wat een nettoverlies inhoudt.

Stel dat Joe in 2019 $ 1.000 in Apple heeft geïnvesteerd en een jaar later zijn aandelen voor in totaal $ 1.200 heeft verkocht. Om zijn rendement op zijn investering te berekenen, zou hij zijn winst ($ 1.200 – $ 1.000 = $ 200) delen door de investeringskosten ($ 1.000), voor een ROI van $ 200 / $ 1.000, of 20 procent.

Met deze informatie kon hij zijn investering in Apple vergelijken met zijn andere projecten. Stel dat Joe in 2016 ook $ 2.000 in Microsoft investeerde en zijn aandelen in 2019 voor een totaal van $ 2.800 verkocht. De ROI op Joe’s deelnemingen in Microsoft zou $ 800 / $ 2.000 of 40 procent zijn. (Zie Beperkingen van ROI hieronder voor mogelijke problemen die voortvloeien uit verschillende tijdframes.)

Beperkingen van ROI

Voorbeelden zoals die van Joe (hierboven) onthullen enkele beperkingen van het gebruik van ROI, vooral bij het vergelijken van investeringen. Hoewel de ROI van Joe’s tweede investering twee keer zo groot was als die van zijn eerste investering, was de tijd tussen de aan- en verkoop van Joe één jaar voor zijn eerste investering en drie jaar voor zijn tweede.

Joe kon de ROI van zijn meerjarige investering dus aanpassen. Omdat zijn totale ROI 40 procent was, kon hij, om zijn gemiddelde jaarlijkse ROI te verkrijgen, 40 procent door 3 delen om 13,33 procent op te leveren. Met deze aanpassing lijkt het erop dat hoewel Joe’s tweede investering hem meer winst opleverde, zijn eerste investering eigenlijk de efficiëntere keuze was.

ROI kan worden gebruikt in combinatie met Rate of Return, dat rekening houdt met het tijdsbestek van een project. Men kan ook de netto contante waarde (NPV) gebruiken, die rekening houdt met verschillen in de waarde van geld in de loop van de tijd als gevolg van inflatie. De toepassing van NPV bij het berekenen van het rendement wordt vaak de Real Rate of Return genoemd.

Ontwikkelingen in ROI

Onlangs hebben bepaalde investeerders en bedrijven belangstelling getoond voor de ontwikkeling van een nieuwe vorm van de ROI-maatstaf, genaamd “Social Return on Investment” of SROI. SROI werd aanvankelijk eind jaren negentig ontwikkeld en houdt rekening met de bredere impact van projecten die extra-financiële waarde gebruiken (dwz sociale en ecologische maatstaven die momenteel niet worden weergegeven in conventionele financiële rekeningen). SROI helpt de waardepropositie van bepaalde ESG (Social & Governance) criteria die worden gebruikt in sociaal verantwoord beleggen (SRI). Zo kan een bedrijf zich ertoe verbinden water in zijn fabrieken te recyclen en zijn verlichting te vervangen door alle led-lampen. Deze ondernemingen hebben directe kosten die een negatieve invloed kunnen hebben op de traditionele ROI, maar het netto voordeel voor de samenleving en het milieu zou kunnen leiden tot een positieve SROI.

Er zijn verschillende andere nieuwe soorten ROI die voor bepaalde doeleinden zijn ontwikkeld. De ROI van sociale media-statistieken geeft de effectiviteit van campagnes voor sociale media aan, bijvoorbeeld hoeveel klikken of likes worden gegenereerd voor een bepaalde inspanning. Op dezelfde manier probeert de ROI van marketingstatistieken het rendement te identificeren dat kan worden toegeschreven aan reclame- of marketingcampagnes. De zogenaamde ROI voor leren heeft betrekking op de hoeveelheid informatie die wordt geleerd en bewaard als een rendement op onderwijs of vaardigheidstraining. Naarmate de wereld vordert en de economie verandert, zullen er in de toekomst zeker verschillende andere nichevormen van ROI worden ontwikkeld.