Timing op de aandelenmarkt, hoe doe je dat?

Op het beste moment kopen of juist verkopen van aandelen is misschien wel het allerlastigste aan beleggen. Wanneer je dit goed kunt, kun je goede resultaten behalen. Maar of dit makkelijk is? Zeker niet. Wanneer dat het geval was dan was iedere belegger nu wel miljonair. Wij leggen je hier uit wat een goede timing op de aandelenmarkt is om op het juiste moment te handelen.

Ook voor beleggen is er geen glazen bol

Waar sommige professionals anders beweren, kunnen wij deze mythe alvast wegnemen: Niemand heeft een glazen bol en kan de aandelenmarkt dus voorspellen. Neem alle adviezen ter harte maar trek altijd je eigen conclusies.

Ga op je eigen gevoel af en geloof niet in verhalen die klinken als té mooi om waar te zijn, in 9 van de 10 gevallen zijn ze dat dan ook. Natuurlijk kun je wel van professionals met veel ervaring leren, maar alle adviezen klakkeloos overnemen raden wij af.

Blik op de beurs-toekomst

Het kan soms heel bedrieglijk zijn, maar kijk bij het kopen van aandelen naar de lange termijn en niet naar de nabije toekomst. Vaak horen wij terug dat een bedrijf winst heeft gemaakt dus dat beginnende beleggers ook winst verwachten. Dit is lang niet altijd het geval.

Wanneer de winst al verwacht wordt, was de vraag naar aandelen al hoger en dus de prijs ook. Kijk liever naar de langere termijn, is duurzaamheid een doorzettende trend? Pas hier je portefeuille op aan.

Wees als belegger eigenwijs, maar niet té

Wanneer een aandeel daalt, is het goed om af te wachten wat er vervolgens gebeurt. Daalt hij verder, dan is het soms verstandig om eieren voor je geld te kiezen. Dit klinkt tegenstrijdig maar de kans bestaat dat de neerwaartse spiraal niet weer opwaarts gaat.

Begin dan snel met goed research doen en spot bedrijven die juist in een winning mood zijn. De kans dat deze gaan dalen is groter dan eigenwijs op je oude aandelen te blijven gokken. Half-half kan ook om het risico te spreiden.

Wees als belegger tóch wel een beetje eigenwijs

Om nieuwe aandelen te kopen is het goed om juist wel eigenwijs te zijn. Dalen de koersen en gooit iedereen de deur dicht? Dan is het voor jou tijd om te kopen, als je nog (spaar)geld over hebt. De kans dat je nu goede zaken doet is namelijk erg groot.

Er zijn daarnaast bekende kreten als ‘Sell in May and go away, but remember to come back in September’. Laat je niet te veel door dit soort tegeltjeswijsheden lijden, vaak kom je bedrogen uit.

Wees realistisch over aandelen

Soms is eerste een dipje nodig om tot winst te komen. Calculeer daarom ook altijd in dat er verlies gaat komen. De storm over laten waaien is dan altijd een optie. Het is namelijk niet te voorspellen of je al op de bodem zit van de prijs van een aandeel of dat deze nog verder zakt. Het enige wat een goede prognose biedt is het verleden, al weten we allemaal ‘nog steeds biedt dit geen garantie voor de toekomst’.

Blijf bij jezelf als belegger

Stel je bent werkzaam in de techsector, investeer dan ook in bedrijven die zich ook in deze markt bewegen. Zo heb je affiniteit met de bedrijven en volg je de ontwikkelingen waarschijnlijk al op de voet. Hiermee wordt het ook eenvoudiger kansen te spotten en missers te laten lopen. Ook maakt het hebben van aandelen leuker.

Kortom, die glazen bol hebben we niet. De beste timing op de aandelenmarkt is moeilijk. Je persoonlijke strategie hangt samen met je doel en persoonlijkheid. Als algemene tip kunnen we meegeven om vooral je kennis te vergroten, je niet blind te sparen én een tikje eigenwijs te zijn. Want eigenwijs is ook wijs, toch?

Inhoudsopgave

Stop met sparen start 
met beleggen

Gratis Beginners Cursus
t.w.v. € 99,-
Beginnen met beleggen

Bekijk ook onze andere blogs!

Beginnen met beleggen

Gratis cursus beginnen
met beleggen

Tijdens de 6-daagse gratis cursus nemen we je mee in de wereld van beleggen en beantwoorden we al deze vragen. Meld je gratis aan!

Cookies

Het Beleggingsinstituut gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Google om socialmedia-integratie op onze websites mogelijk te maken. Meer informatie is beschikbaar in onze privacy- en cookieverklaring.

Cookie melding website