Zeepbel

Wat is een zeepbel? 

Een zeepbel is een symbolische term voor een economische cyclus. Men spreekt van een zeepbel of ‘bubble’ wanneer de prijzen plots sterk dalen en beleggers massaal hun positie proberen te verkopen.

Een zeepbel vormt zich vaak door een snelle, ongemerkte en onnatuurlijk hoge stijging van prijzen. De prijswaardering van een economisch goed ligt veel hoger dan de werkelijke waarde. Dit kan doordat de vraag enorm stijgt en mensen bereid zijn steeds meer te betalen voor het aanbod dat er is. De prijs blijft stijgen tot men zich plots realiseert dat de prijswaardering te hoog is. Dan vindt er plotselinge, sterke prijsdaling plaats en proberen beleggers massaal uit te stappen. De zeepbel barst.

Vaak wordt gezegd dat een zeepbel niet te zien is. Een economische cyclus krijgt eigenlijk pas deze term op het moment dat de figuurlijke bel knapt. Als men een bubble in het vooruitzicht ziet, kunnen de beleggers zich hierop aanpassen en verdwijnt het effect en daarmee dus ook de bubble.
zeepbel

Knappen van een zeepbel?

Cruciaal voor een zeepbel is dat heel veel mensen hetzelfde soort goed najagen. Hierdoor schiet de prijs de hoogte in. Als die prijs onrealistisch hoog is geworden en een denkbeeldige grens overschrijdt, dan barst hij. Die denkbeeldige grens is het punt dat er steeds minder beleggers bereid zijn een dermate hoge prijs voor een goed te betalen. Hierdoor daalt de prijs plots drastisch. Dit vormt een keerpunt, wat neerkomt op het barsten van de zogeheten bel.

Internetzeepbel

In de jaren negentig werd het wereldwijde web razend populair. Grote bedrijven als Yahoo, Google en Microsoft groeiden enorm snel en kenden een populariteit waaraan maar geen einde leek te komen. Tal van internetbedrijven werden opgericht en gingen naar de beurs. Door de populariteit van het internet en de verwachting dat het niet op kon voor de internet business kochten beleggers massaal aandelen van deze bedrijven. Aandelenkoersen schoten omhoog en de zeepbel werd groter. Men keek niet meer naar dingen als omzet en verlies. Mensen waren in een euforische stemming en gingen mee in de internetgekte. Hoe meer mensen aandelen in de internetbedrijven wilden, hoe hoger de prijs voor een aandeel werd.

Toen bleek dat veel bedrijven in de sector niet konden voldoen aan de verwachtingen, stortte de prijzen naar beneden. Men besefte dat de waarde van een aandeel voor deze bedrijven ver boven de werkelijke waarde was gestegen. De stijging in vraag naar deze aandelen stopte en stagneerde. In een soort paniekeffect wilde men van de aandelen af. De internetbel was geknapt.

Vastgoedzeepbel

Een vastgoedbubble komt periodiek voor in vastgoedmarkten en wordt vaak aangejaagd door een lage rentestand waarbij een hypotheek relatief goedkoop te verkrijgen is. Bij een vastgoedzeepbel vindt een snelle stijging van de taxatiewaarden van onroerende zaken plaats tot het moment dat deze een onhoudbaar niveau bereiken. Dit kan gevolgd worden door een snelle daling van de waarde van het onroerende goed, zoals een woning. Ook wel bekend als het instorten van de huizenprijzen of een vastgoedcrash. Het gevolg van een vastgoedubble is dat men blijft zitten met een hypotheekschuld die hoger is dan de waarde van het bezit.

Cryptocurrencyzeepbel

De cryptocurrencies die de afgelopen tijd zijn opgekomen voldoen ook grotendeels aan de voorwaarden van een zeepbel. Zo zijn ze bijna allemaal snel en onnatuurlijk gestegen met, in sommige gevallen, meer dan 30.000%. Doordat de prijzen maar blijven stijgen is men bereid om steeds hogere prijzen te betalen voor de verschillende coins. Er zijn vele uitspraken gedaan over de cryptocurrencies en of het wel of geen zeepbel is, maar zoals in het eerste hoofdstuk al gezegd is wordt er pas van een zeepbel gesproken als hij geknapt is.

Inhoudsopgave

Stop met sparen start 
met beleggen

Gratis Beginners Cursus
t.w.v. € 99,-
Beginnen met beleggen

Bekijk ook onze andere blogs!

Beginnen met beleggen

Gratis cursus beginnen
met beleggen

Tijdens de 6-daagse gratis cursus nemen we je mee in de wereld van beleggen en beantwoorden we al deze vragen. Meld je gratis aan!

Cookies

Het Beleggingsinstituut gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Google om socialmedia-integratie op onze websites mogelijk te maken. Meer informatie is beschikbaar in onze privacy- en cookieverklaring.

Cookie melding website