Voor veel beleggers kan het vinden van aandelen om te kopen een leuke activiteit zijn. Maar voor sommige beleggers kan dit ook een hele opgaaf zijn. Het kan behoorlijk lucratief zijn, mits het aandeel dat wordt aangekocht in waarde zal stijgen. Maar wat is nu het juiste moment om een aandeel te kopen? Hier hebben wij een aantal richtlijnen om het juiste aankoopmoment te bepalen.

 

Aandelen kopen als ze in de ‘sale’ gaan

Over het algemeen zijn consumenten altijd op zoek naar een deal. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Black Friday, Cyber Monday of de kerstdagen. Dit zijn uitstekende voorbeelden van lage prijzen die een vraag naar producten bij mensen aanwakkert. Om wat voor reden dan ook worden beleggers dan weer niet zo enthousiast als aandelen in de ‘sale’ gaan.

Aan het einde van het jaar 2008 en begin 2009 was er een gigantisch pessimistische kijk op de economie. Achteraf gezien was het ook een tijd waarin veel grote kansen voor beleggers kwamen, die veel aandelen tegen een erg lage prijs konden kopen. De periode na een correctie of crash in de markt is voor beleggers de perfecte tijd om aandelen tegen spotprijzen aan te kopen.

Als de prijs van een aandeel ‘oversold’ (oververkocht) is, kunnen beleggers de beslissing maken of een aandeel werkelijk ‘in de uitverkoop’ is. Voor een belegger is het misschien het beste om van tevoren geen concreet prijsdoel vast te stellen. Maar om een ‘range’ vast te stellen waarin de belegger bereid is het aandeel in de uitverkoop te kopen.

Een goed fundament zouden de rapporten van professionele analisten kunnen zijn. Ook consensus prijsdoelen zijn een goede indicator om zo een ‘range’ te bepalen. Consensus prijsdoelen zijn gemiddelden van de analyses van verschillende professionele analisten. Zonder ‘range’ vast te stellen zal het als belegger stukken lastiger worden om een goed moment te bepalen voor het aankopen van een aandeel.

Wanneer aandelen kopen

 

Wanneer een aandeel ondergewaardeerd is

Voor het vaststellen van een ‘range’ is veel informatie vereist. Een van de beste manieren om te bepalen of een aandeel ondergewaardeerd is of overgewaardeerd, is door in te schatten wat de toekomstige groei- en winstvooruitzichten zijn van een bedrijf.

Een van de belangrijkste technieken om dit te doen is de ‘discounted cash flow’ (DCF) analyse. Deze analyse neemt de toekomstige geprojecteerde kasstromen van een bedrijf. Vervolgens verdisconteerd worden deze naar het heden met behulp van een redelijke risicofactor. De som van deze verdisconteerde kasstromen is in theorie het koersdoel. Logisch zou zijn dat wanneer de prijs van een aandeel onder dit koersdoel treedt het een goed aankoopmoment zou zijn.

Andere technieken voor het waarderen zijn onder andere kijken naar de dividendgroei van het een bedrijf of het vergelijken van de koers-winstverhouding van een aandeel met dat van de concurrenten. Andere statistieken zoals de prijs/verkoop verhouding en prijs/kasstroom verhouding, kunnen beleggers ook helpen om te bepalen of een aandeel goedkoop is ten opzichte van zijn concurrenten.

 

Aandelen kopen als je je eigen huiswerk hebt gedaan

De koersdoelen van analisten of het advies van financiële instellingen is een goed fundament. Maar ook professionele beleggers doen hun eigen huiswerk bij het onderzoeken van aandelen. Dit onderzoeken van aandelen kan bestaan uit het lezen van jaarverslagen van bedrijven, het lezen van recente persberichten of online presentaties aan investeerders op vakbeurzen bekijken. Zulk soort gegevens kunnen gemakkelijk op de websites van bedrijven gevonden worden op de corporate website onder de investor relations-pagina.

 

Wanneer je het aandeel geduldig in bezit moet houden

Als we er even van uit gaan dat je al je huiswerk hebt gedaan, een koersdoel bepaald hebt en een schatting hebt gemaakt van wanneer het aandeel ondergewaardeerd is, dan moet je er ook niet van uitgaan dat het aandeel meteen in waarde zal stijgen. Blijf geduldig. Het kan altijd even duren voordat een aandeel zijn werkelijke waarde bereikt. Analisten die prijzen voorspellen voor de komende maand of het komende kwartaal, gaan er meestal gewoon van uit dat het aandeel snel in waarde zal stijgen. Doorgaans kan het zomaar enkele jaren duren voordat een aandeel een prijs- of koersdoel bereikt. Het beste zou misschien wel zijn om een aandeel sowieso drie tot vijf jaar te houden. Zo kun je het de ruimte te geven om te groeien.

 

Tot slot

De legende van het uitzoeken van aandelen Peter Lynch, raadt de meeste beleggers aan om te kopen wat je kent. Denk hierbij aan de favoriete winkel in het lokale winkelcentrum. Anderen kunnen het bedrijf leren kennen door het online op te zoeken of door er met andere beleggers over te praten.

Door de bovenstaande richtlijnen te volgen en zelf je gezonde verstand te gebruiken zullen de meest succesvolle aankopen van aandelen tot stand komen. Voor het investeren en aankopen van aandelen zul je gebruik moeten maken van een broker.