Marktkapitalisatie. Wat houdt het precies in, en hoe kan je rekening houden met de beurswaarde van een bedrijf in de praktijk?
Wat is marktkapitalisatie?
Marktkapitalisatie betekenis
Marktkapitalisatie van een bedrijf is de totale marktwaarde of beurswaarde uitgedrukt in een relevante valuta van de uitstaande aandelen van een bedrijf. Gewoonlijk aangeduid als “marktkapitalisatie” of in het Engels ‘’market cap’’, wordt berekend door het totale aantal uitstaande aandelen van een bedrijf te vermenigvuldigen met de huidige marktprijs van één aandeel.
Een bedrijf met 10 miljoen aandelen die voor elk € 100 worden verkocht, zou bijvoorbeeld een marktkapitalisatie van € 1 miljard hebben. De investeringsgemeenschap gebruikt dit cijfer om de grootte van een bedrijf te bepalen, in tegenstelling tot het gebruik van cijfers over verkopen of totale activa. Bij een overname wordt de marktkapitalisatie of beurswaarde gebruikt om te bepalen of een overnamekandidaat al dan niet een goede waarde vertegenwoordigt voor de overnemende partij.
Belangrijkste leerpunten:
Marktkapitalisatie verwijst naar hoeveel een bedrijf waard is, zoals bepaald door de aandelenmarkt. Het wordt gedefinieerd als de totale marktwaarde van alle uitstaande aandelen.
Om de marktkapitalisatie van een bedrijf te berekenen, vermenigvuldig je het aantal uitstaande aandelen met de huidige marktwaarde van één aandeel.
Bedrijven zijn doorgaans onderverdeeld op basis van marktkapitalisatie: large-cap (€ 10 miljard of meer), mid-cap (€ 2 miljard tot € 10 miljard) en small-cap (€ 300 miljoen tot € 2 miljard).
Inzicht in marktkapitalisatie
Begrijpen wat een bedrijf waard is, is een belangrijk gegeven. Dit is vaak moeilijk om snel en nauwkeurig vast te stellen. Marktkapitalisatie is een relatief snelle en gemakkelijke methode om de waarde van een bedrijf te schatten door te extrapoleren wat de markt denkt dat het waard is voor beursgenoteerde bedrijven. In dat geval vermenigvuldig je eenvoudig de aandelenkoers met het aantal beschikbare aandelen.
Het is belangrijk om marktkapitalisatie te gebruiken om de grootte van een bedrijf weer te geven. Dit is vooral aan de orde omdat de grootte van het bedrijf een fundamentele bepalende factor is voor verschillende kenmerken waarin beleggers geïnteresseerd zijn, waaronder risico. Het is dus een belangrijk gegeven in de fundamentele analyse. Het is ook gemakkelijk te berekenen. Een bedrijf met 20 miljoen aandelen die voor € 100 per aandeel verkopen, zou een marktkapitalisatie van € 2 miljard hebben. Een tweede bedrijf met een aandelenkoers van € 1.000 maar slechts 10.000 uitstaande aandelen zou daarentegen slechts een marktkapitalisatie van € 10 miljoen hebben.
Afkomstig van Instagram: Beleggingsinstituut.nl
De marktkapitalisatie van een bedrijf wordt eerst vastgesteld via een beursintroductie (IPO) . Vóór een beursgang doet het bedrijf dat naar de beurs wil gaan een beroep op een investeringsbank om waarderingstechnieken te gebruiken om de waarde van een bedrijf af te leiden en om te bepalen hoeveel aandelen aan het publiek worden aangeboden en tegen welke prijs.
Een bedrijf waarvan de IPO-waarde door zijn investeringsbank is vastgesteld op € 100 miljoen, kan bijvoorbeeld besluiten om 10 miljoen aandelen uit te geven tegen € 10 per aandeel, of ze willen misschien 20 miljoen uitgeven tegen € 5 per aandeel. In beide gevallen zou het € 100 miljoen bedragen. Bereken het volgens de formule zoals onderstaand weergegeven.
Nadat een bedrijf naar de beurs gaat en de aandelen op de beurs verhandeld worden, wordt de prijs bepaald door vraag en aanbod van zijn aandelen op de markt. Als er door gunstige factoren veel vraag is naar zijn aandelen, zou de prijs stijgen. Als het toekomstige groeipotentieel van het bedrijf er niet goed uitziet, kunnen verkopers van het aandeel de prijs verlagen. Dit wordt ook volatiliteit genoemd. De marktkapitalisatie wordt dan een (real-time) schatting van de waarde van het bedrijf.
Marktkapitalisatie berekenen
Beurswaarde berekenen formule. De formule is:
Marktkapitalisatie = aandelenkoers x aantal uitstaande aandelen
Marktkapitalisatie en investeringsstrategie
Gezien zijn eenvoud en effectiviteit voor risicobeoordeling, kan marktkapitalisatie een nuttige maatstaf zijn om te bepalen in welke aandelen je geïnteresseerd bent en hoe je je portefeuille kunt diversifiëren met bedrijven van verschillende grootte. De hoeveelheid risico dat een belegger wenst te nemen wordt mede bepaald door de beleggingshorizon.
Wat is een normale marktkapitalisatie?
Large-cap of big-cap-bedrijven hebben doorgaans een marktkapitalisatie van € 10 miljard of meer. Deze grote bedrijven bestaan meestal al heel lang en zijn belangrijke spelers in gevestigde industrieën. Investeren in large-capbedrijven levert niet noodzakelijkerwijs in korte tijd een enorm rendement op, maar op de lange termijn belonen deze bedrijven investeerders doorgaans met een consistente stijging van de aandelenwaarde en dividendbetalingen. Voorbeelden van largecapbedrijven zijn Shell, Unilever, en Heineken.
Midcap- bedrijven hebben over het algemeen een marktkapitalisatie tussen € 2 miljard en € 10 miljard. Midcap-bedrijven zijn gevestigde bedrijven die opereren in een sector die naar verwachting snel zal groeien. Midcap-bedrijven breiden zich uit. Ze dragen een inherent hoger risico dan large-capbedrijven omdat ze niet zo gevestigd zijn, maar ze zijn aantrekkelijk vanwege hun groeipotentieel. Een voorbeeld van een midcap-bedrijf is Flow Traders.
Bedrijven met een marktkapitalisatie tussen € 300 miljoen en € 2 miljard worden over het algemeen geclassificeerd als small- capbedrijven. Deze kleine bedrijven kunnen jong in leeftijd zijn en / of ze kunnen nichemarkten en nieuwe industrieën bedienen. Deze bedrijven worden beschouwd als beleggingen met een hoger risico vanwege hun leeftijd, de markten die ze bedienen en hun omvang. Kleinere bedrijven met minder middelen zijn gevoeliger voor economische vertragingen.
Als gevolg hiervan zijn de koersen van small-capaandelen doorgaans volatieler en minder liquide dan meer volwassen en grotere bedrijven. Tegelijkertijd bieden kleine bedrijven vaak grotere groeimogelijkheden dan large-caps. Zelfs kleinere bedrijven staan bekend als micro-cap, met waarden tussen ongeveer € 50 miljoen en € 300 miljoen.
Misvattingen over beurswaardes
Hoewel het vaak wordt gebruikt om een bedrijf te beschrijven, meet de marktkapitalisatie niet de vermogenswaarde van een bedrijf. Dat kan alleen door een grondige analyse van de fundamenten van een bedrijf. Het is onvoldoende om een bedrijf te waarderen, omdat de marktprijs waarop het is gebaseerd niet noodzakelijk weergeeft hoeveel een deel van het bedrijf waard is. Aandelen worden vaak over- of ondergewaardeerd door de markt, wat betekent dat de marktprijs alleen bepaalt hoeveel de markt bereid is te betalen voor zijn aandelen.
Hoewel het de kosten meet van het kopen van alle aandelen van een bedrijf, bepaalt het niet het bedrag dat het bedrijf zou kosten om te verwerven bij een fusietransactie. Een betere methode om de prijs voor het verwerven van een bedrijf ronduit te berekenen, is de ondernemingswaarde.
Veranderingen in marktkapitalisatie
Twee hoofdfactoren kunnen van invloed zijn: aanzienlijke veranderingen in de prijs van een aandeel of wanneer een bedrijf aandelen uitgeeft of terugkoopt. Een belegger die een groot aantal ‘warrants’ uitoefent, kan ook het aantal aandelen op de markt verhogen en aandeelhouders negatief beïnvloeden in een proces dat bekend staat als verwatering.
Veel gestelde vragen
Wat is marktkapitalisatie in de praktijk?
Het verwijst naar de marktwaarde van het eigen vermogen van een bedrijf. Het is een eenvoudige, maar belangrijke maatstaf die wordt berekend door de uitstaande aandelen van een bedrijf te vermenigvuldigen met de prijs per aandeel. Een bedrijf met een prijs van € 20 per aandeel en met 100 miljoen uitstaande aandelen zou bijvoorbeeld een marktkapitalisatie van € 2 miljard hebben.
Is het beter om een grote marktkapitalisatie te hebben?
Er zijn voor- en nadelen. Enerzijds zouden grotere bedrijven in staat kunnen zijn om betere financieringsvoorwaarden te krijgen van banken en door bedrijfsobligaties te verkopen. Deze bedrijven kunnen ook profiteren van concurrentievoordelen die verband houden met hun omvang, zoals schaalvoordelen of brede merkherkenning.
Aan de andere kant hebben grote bedrijven mogelijk beperkte mogelijkheden om te blijven groeien, waardoor hun groeipercentages in de loop van de tijd kunnen afnemen.
Wat is het verschil tussen marktkapitalisatie en bedrijfswaarde?
Het belangrijkste verschil is dat marktkapitalisatie alleen de waarde van het eigen vermogen van een bedrijf weerspiegelt, terwijl de ondernemingswaarde het totale kapitaal – inclusief van schulden – dat in het bedrijf is geïnvesteerd, weerspiegelt.
Concreet wordt de ondernemingswaarde berekend door de marktkapitalisatie van het bedrijf te nemen, de totale schulden op te tellen en de contanten ervan af te trekken. Veel investeerders gebruiken de ondernemingswaarde als een ruwe schatting van de kosten om het bedrijf over te nemen en het privé te houden.
Handelen op basis van marktkapitalisatie is niet altijd accuraat. Middels bijvoorbeeld technische analyse kan een betere onderbouwing uitgewerkt worden. Om dit, en andere technieken ter onderbouwing van een investering, op een professionele wijze uit te kunnen voeren is een bepaalde maat van training benodigd. Door middel van het volgen van kwalitatief waardevolle informatie en scholing maak je betere beslissingen als het gaat om investeringen.