>>Google verbiedt cryptocurrency advertenties

Google verbiedt advertenties voor Cryptomunten

google verbiedt

Google verbiedt vanaf juni online advertenties die cryptocurrencies en initiële muntaanbiedingen promoten, als onderdeel van een bredere aanpak tegen de marketing van een nieuw soort risicovolle financiële producten.

Google van Alphabet Inc. kondigde woensdagavond de beslissing aan in een update van haar beleid, waarin staat dat het advertenties gaat blokkeren voor ‘cryptocurrencies en gerelateerde content’. Facebook Inc. zette een vergelijkbare stap in januari, waardoor de twee grootste verkopers van web advertenties buiten het bereik van de ontluikende digitale valutasector blijven.

Bitcoin, de grootste cryptocurrency gezien de marktwaarde, bereikte een vooruitgang van ongeveer 2 procent na de aankondiging van Google, de handel veranderde weinig bij $ 9,099 vanaf 1:04 p.m. in Hong Kong. Rivaliserende munten Ripple en Ether hebben ook winst behaald.

De internet zoekgigant beperkt ook advertenties voor financiële producten, waaronder binaire opties, een risicovol derivaat met een alles-of-niets-uitbetaling. Op dit moment levert Google zoekopdrachten voor termen als ‘binaire opties’ en ‘koop bitcoin’ vier advertenties boven aan de resultaten.

Facebook, de grootste rivaal van Google voor advertentiedollars, verbood advertenties voor cryptocurrencies in januari. Sommige agressieve bedrijven hebben een maas in de wet gevonden: door met opzet het woord Bitcoin verkeerd in hun advertenties te spellen. Een woordvoerster van Google zei dat het beleid van het bedrijf zal proberen te anticiperen op tijdelijke oplossingen zoals deze.

Het bijgewerkte beleid van Google kwam met de publicatie van het jaarlijkse rapport ‘slechte advertenties’, een beoordeling van het aantal kwaadwillende, bedrieglijke en controversiële advertenties die Google uit zijn enorme zoek-, weergave- en videonetwerk wist. In 2017 zei Google dat het meer dan 3,2 miljard advertenties van het web heeft verwijderd. Dat is gestegen van 1,7 miljard in 2016.

Vorig jaar bijvoorbeeld heeft Google 79 miljoen malware advertenties, waarbij online clickers naar websites werden gelokt, uit de lucht gehaald. Google gaat ook advertenties met misleidende inhoud tegen. Het bedrijf schortte 7.000 klantaccounts op voor advertenties die een nieuwsartikel imiteerden – wat Google ‘tabloid cloaking’ noemt – en blokkeerde meer dan 12.000 websites voor het kopiëren van informatie uit andere publicaties.

Het is onwaarschijnlijk dat de 3,2 miljard advertenties die in 2017 zijn verbannen, noch het komende verbod op adverteren voor cryptocurrencies een serieuze impact op de verkoop zullen hebben. Vorig jaar genereerde Google $ 95,4 miljard aan advertentie-inkomsten, een stijging van 20 procent ten opzichte van 2016

2018-09-13T14:36:39+00:00