Black Friday
Vandaag is de dag dat koopjesjagers zich volledig suf kopen op Black Friday. Wie nog ruimte in huis heeft tenminste, want vorige week tijden Singles Day hebben de meeste zich al behoorlijk laten gaan. Vorige week is namelijk de omzet van webwinkels verdrievoudigd.
Via de onderstaande inhoudsopgave kunt u door het artikel navigeren;
- Wat is Black Friday?
- Black Friday 2017
- Bol.com 2017
- Mediamarkt 2017
- Coolblue 2017
- Voorspelling Black Friday 2018
Wat is Black friday?
Black Friday is oorspronkelijk een Amerikaanse feestdag. Het is namelijk de eerste dag na Thanksgiving. De feestdag wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen en is daarom een van de belangrijkste retail- en bestedingsevenementen in de Verenigde Staten. Om de mensen naar de winkels te trekken adverteren veel winkels met speciale aanbiedingen.
Oorspronkelijk komt de naam Black Friday Uit de Amerikaanse stad Philadelphia en deze werd in de jaren ’50 voor het eerst gebruikt door de politie om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte in en rond de stad op de dag na thanksgiving.
Later in 1981 werd er voor het eerst melding gemaakt van een alternatieve theorie dat op die dag de winkeliers voor het eerst “in het zwart” kwamen te staan, dat wil zeggen dat ze voor het eerst winst begonnen te maken voor het jaar. Dit is niet helemaal waar, want de detailhandel is wel degelijk een branche waar gedurende het jaar winst gemaakt wordt maar het illustreert hoe belangrijk de kerstperiode is voor het jaarlijkse eindresultaat.
Black Friday 2017
Vorig jaar werd er door de retailers 22 procent meer omzet gehaald in de week van Black Friday dan in diezelfde week een jaar eerder. Als er alleen wordt gekeken naar online omzet was de groei van de omzet zelfs 42%.
Waarom werken speciale kortingsdagen zo goed? Volgens consumentenpsycholoog Maud Ebbekink worden klanten achterdochtig als ze korting krijgen zonder speciale aanleiding voor de korting. Voor winkels is het dus het domste om juist op doodnormale dagen korting aan te bieden. “Dan denken ze dat er iets mis is met het product. Hetzelfde gebeurt in kledingwinkels met een oude collectie. Die stukken worden op een rekje gehangen met een kleine korting, en een briefje met ‘last items’ erboven. Gelukkig, denkt de klant, ik ben er nog op tijd bij, en kijk aan, nog korting ook!”
Bol.com 2017
Voor Bol.com was Black Friday 2017 zelfs de allerdrukste dag ooit, drukker dan Sinterklaas en Kerstmis. Het was de drukste dag qua omzet en qua aantal bestellingen en de vraag was heel breed. Bol.com had over de hele dag drie keer meer bezoekers dan vorig jaar tijdens Black Friday.
Directeur Huub Vermeulen zei dat door Black Friday en Singles Day de koopgekte wordt vervroegd. Waar het eerst altijd eind november begon met sinterklaasinkopen begint het nu al op 11 november, want dan is Singles Day. Ook zegt Vermeulen dat Sinterklaas en Kerstmis niet aan populariteit verliezen, maar dat de druk meer verspreid is over de maand november en december. Bol.com treft daarom ook al in maart de eerste voorbereidingen voor deze twee hectische maanden.
Mediamarkt 2017
Ook de Mediamarkt deed in 2017 mee aan Black Friday net zoals Bol.com. De deuren werden bij een aantal winkels om middernacht geopend. “Mensen kropen nog net niet onder de roldeuren door”, aldus de zegsvrouw van het elektronica- en witgoedconcern.
Ten opzichten van vorig jaar is was het aantal onlinebezoekers vervijfvoudigd. Het is duidelijk dat Black Friday sinds vorig jaar is omarmd door Nederland en dat het een vaste plek heeft op de Nederlandse kalender.
Coolblue in 2017
Coolblue pakte Black Friday vorig jaar iets anders aan en koos voor Blue Friday. Coolblue koos met Blue Friday voor allerlei aanbiedingen in de week voor Black Friday. “De verwachting was dat Black Friday het weekend met de meeste pakketbestellingen ooit zou worden. En daar is Nederland nog niet klaar voor”, lichtte het bedrijf toe. De week met vele aanbiedingen leverde volgens Coolblue ook recordcijfer aan bestellingen op.
Voorspelling Black Friday 2018
Als consumenten Thanksgiving opvolgen door veel geld uit te geven op Black Friday en retailers sterke aantallen laten zien, hebben beleggers hun eerste indicatie dat het een bijzonder winstgevend winkelseizoen kan worden. Dit vertrouwen kan worden weerspiegeld in de aandelenkoersen van de detailhandelaren die sterke verkopen boeken. Omgekeerd beschouwen velen het als een teken van problemen als winkeliers op Black Friday niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Bezorgdheid over de gezondheid van de economie wordt uitvergroot als consumenten worden gezien als regerend in hun uitgaven.
The National Retail Federation voorspelt dat 164 miljoen mensen van plan zijn om fysiek of online te gaan shoppen van Thankgiving tot aan Cyber Monday. Er wordt voorspelt dat dat er 14 miljard Dollar wordt uitgegeven in die periode. Een poll van Reuters/Ipsos suggereert dat 43 procent van het shoppen online zal gebeuren. Retailers zoals Amazon, Best Buy en Walmart bieden kortingen en ‘Black Friday’ deals, om shoppers tot aankoop te zetten tijdens deze periode.
Thanksgiving is een belangrijke dag voor veel bedrijven, vooral die in de voedingsindustrie. De Amerikaanse markten zijn echter gesloten in de VS en zijn op vrijdag slechts de heflt van de dag geopend. Wereldmarkten zijn wel open, maar het is onwaarschijnlijk dat beurshandel alleen door Thanksgiving wordt beinvloed vanwege het belang van de dag erna.
Black Friday is belangrijk omdat dit de winkeldag is waarop veel winkeliers traditioneel genoeg verkopen hebben om ze in zwart te zetten voor het hele jaar. Omdat veel winkeliers de verkoopcijfers van Black Friday als een manier om de algehele gezondheid van de gehele detailhandel te peilen. Economen, gebaseerd op de Keynesiaanse veronderstelling dat bestedingen de economische activiteit stimuleren, zien lagere Black Friday-cijfers als een aanwijzing voor vertraagde groei.
De aandelenmarkt kan worden beïnvloed door extra verlofdagen voor Thanksgiving of Kerstmis. De markten hebben de neiging om verhoogde handelsactiviteiten te zien en hogere rendementen de dag voor een vakantie of lang weekend, een fenomeen dat bekend staat als het vakantie-effect of het weekendeffect. Veel handelaren willen profiteren van deze seizoensgebonden effecten.
Veel analisten en beleggers spotten met het idee dat Black Friday echte voorspelbaarheid heeft voor het vierde kwartaal of voor de markt als geheel. In plaats daarvan suggereren ze dat het alleen op de korte termijn winsten op verliezen veroorzaakt.
Het Beleggingsinstituut leert beleggers gezond rendement maken met beperkt risico. Dit doen wij via ons online coachingsprogramma en met behulp van persoonlijke trainingen. Bekijk nu ons aanbod hier.